Tidslinje på Sjølund Skole
I efteråret 2014 blev jeg ringet op fra Sjølund Skole ved Kolding. De spurgte om jeg ville hjælpe med at lave en tidslinje som varig udsmykning i skolens aula. Jeg skulle skabe den sammen med 147 elever. Og der skulle tænkes pædagogiske funktioner ind i både processen og det færdige resultat.
Min grundide var at lave tidslinjen i generationer, for at understrege, at historie handler om konkrete mennesker og ikke kun årstal og abstrakte begreber som tidsaldre.
En anden vigtig ide, var at de første danskere skulle være meget små, og de nyeste meget store. Stenalderen er meget lang og har begrænset underholdningsværdi. Hvis alle generationer var lige store, ville stenalderen fylde 3/4 af tidslinjen, men ved at variere figurernes størrelse fik jeg den til kun at fylde 1/3.
Du kan se et af mine andre kunstprojekter til skolebrug her.
Klik på billederne for at forstørre dem.
Første møde: Vi blev hurtigt enige om ideerne.
Efter mødet fotograferede jeg aulaen og målte den op,
så jeg kunne køre hjem og tegne en 1:100 skalamodel af tidslinjen.
Det tog dage at beregne, hvordan hver figur skulle være lidt større end den forgående
Så besøgte jeg skolen igen for at kunne blande de helt rigtige, lidt dæmpede farver.
Og for at fortælle resten af skolens personale om ideen med tidslinjen.
Jeg tegnede de første 12 generationer af jægerstenalderen op på en mdf-plade,
Jeg tog tid, mens jeg savede og beregnede, at det ville tage mindst 17 timer, at save alle 517figurer ud
- og malede dem i tre røde nuancer, for at man kunne se forskel på figurerne.
Første dag begyndte med, at jeg forklarede eleverne om tidslinjen.
Jeg havde også lovet at lære dem at tegne mennesker
med de rigtige størrelser hoveder og ben osv.
- efter levende model.
Så gik de alle ud i deres klasser for at tegne figurerne til tidslinjen
Og fordi de stod model for hinanden
blev selv de mindste børns figurer levende, og sjove.
Se bare den gode forskubbede overkrop her!
Kartonfigurerne skulle også klippes ud.
Der skulle mange figurer til stenalderen, som fylder 3/4 af danmarkshistorien.
Henne i nutiden skulle figurerne være større end børnene selv
Eleverne kom klassevis og lagde karton-figurerne op i lange baner på mdf-plader.
De større elever var med til at bestemme deres figurers placering på væggen
- og checke, at det også så godt ud på afstand.
Her bliver de allerførste stenalder-danskere tapet fast, hvor børnene lagde dem.
Lærerne hjalp med at tegne langs kanten af de lange baner af figurer.
Selv om nogle forældre hjalp, måtte pedellen selv save de fleste figurer ud.
Nu kunne eleverne male den røde tråd i danmarkshistorien.
Her bliver enevælden, industrialismen og efterkrigstiden monteret på væggen.
Eleverne malede også billeder fra historien på små grønne plader.
Et dramatisk øjeblik fra jægerstenalderen: En urokse har netop fået øje på jægerne.
Tidslinjens 517 generationer slynger sig som en rød tråd gennem grønne historie-billeder.
Skolen bad mig markere år 0. Jeg vidste at vikingerne kaldte Ham "Hvidekrist".
Under den røde tråd kan skolen løbende placere QR-koder, der linker til elevernes tekster, billeder og videoer.
Fernisering: Tidslinjen afsløres.