Første møde: Vi blev hurtigt enige om ideerne.
|
Efter mødet fotograferede jeg aulaen og målte den op,
|
så jeg kunne køre hjem og tegne en 1:100 skalamodel af tidslinjen.
|
Det tog dage at beregne, hvordan hver figur skulle være lidt større end den forgående
|
Så besøgte jeg skolen igen for at kunne blande de helt rigtige, lidt dæmpede farver.
|
Og for at fortælle resten af skolens personale om ideen med tidslinjen.
|
Jeg tegnede de første 12 generationer af jægerstenalderen op på en mdf-plade,
|
Jeg tog tid, mens jeg savede og beregnede, at det ville tage mindst 17 timer, at save alle 517figurer ud
|
- og malede dem i tre røde nuancer, for at man kunne se forskel på figurerne.
|
Første dag begyndte med, at jeg forklarede eleverne om tidslinjen.
|
Jeg havde også lovet at lære dem at tegne mennesker
|
med de rigtige størrelser hoveder og ben osv.
|
- efter levende model.
|
Så gik de alle ud i deres klasser for at tegne figurerne til tidslinjen
|
Og fordi de stod model for hinanden
|
blev selv de mindste børns figurer levende, og sjove.
|
Se bare den gode forskubbede overkrop her!
|
Kartonfigurerne skulle også klippes ud.
|
Der skulle mange figurer til stenalderen, som fylder 3/4 af danmarkshistorien.
|
Henne i nutiden skulle figurerne være større end børnene selv
|
Eleverne kom klassevis og lagde karton-figurerne op i lange baner på mdf-plader.
|
De større elever var med til at bestemme deres figurers placering på væggen
|
- og checke, at det også så godt ud på afstand.
|
Her bliver de allerførste stenalder-danskere tapet fast, hvor børnene lagde dem.
|
Lærerne hjalp med at tegne langs kanten af de lange baner af figurer.
|
Selv om nogle forældre hjalp, måtte pedellen selv save de fleste figurer ud.
|
Nu kunne eleverne male den røde tråd i danmarkshistorien.
|
Her bliver enevælden, industrialismen og efterkrigstiden monteret på væggen.
|
Eleverne malede også billeder fra historien på små grønne plader.
|
Et dramatisk øjeblik fra jægerstenalderen: En urokse har netop fået øje på jægerne.
|
Tidslinjens 517 generationer slynger sig som en rød tråd gennem grønne historie-billeder.
|
Skolen bad mig markere år 0. Jeg vidste at vikingerne kaldte Ham "Hvidekrist".
|
Under den røde tråd kan skolen løbende placere QR-koder, der linker til elevernes tekster, billeder og videoer.
|
Fernisering: Tidslinjen afsløres.
|
|
|